Kuchyňská spíž. Často to bývá jedna z nejmenších, ale také nejdůležitějších částí našeho domova. Někdy je to malá místnost vedle kuchyně, často má ale už pouze podobu potravinové skříně v rámci kuchyňské linky. A navzdory své malé velikosti (nebo možná právě kvůli ní), bývá také jednou z největších výzev našich domácností. Možná už jste to sami řešili mockrát. Přemýšleli jste, jak tu svoji spíž co nejlépe vytřídit a uspořádat tak, abyste se v ní nejen vyznali, ale aby vás těšil samotný pohled na ni. A jaký byl výsledek? Podařilo se vám jednotlivé poličky srovnat tak, aby vám pořádek ve spíži opravdu vydržel? Nebo už po pár dnech nebylo poznat, že jste nějaký úklid ve své spíži vůbec dělali? Pomalu, ale jistě se blíží Vánoce. V rámci předvánočního úklidu často řešíme mytí oken, čištění koberců nebo třeba generální úklid kuchyně. Pokud je něco, na co bychom my samy doporučovaly před Vánocemi zaměřit svoji pozornost, pak je to právě kuchyňská spíž.
Nakonec jsou to právě spíže, které i v rámci své práce s našimi klientkami řešíme nejčastěji. Se svolením jedné z nich si tedy dnes uděláme takovou malou exkurzi přímo do její spíže, ve které jsme naší klientce pomáhaly vytvořit pořádek a především fungující systém. Pojďte se tedy s námi dnes podívat na to, jaké konkrétní problémy jsme v rámci organizaci spíže řešily, s čím jsme bojovaly, a na co je dobré si dát pozor i při organizaci té vaší. Tak pojďte dál, zouvat se nemusíte. :)
Proměna spíže a problém č.1: Příliš mnoho věcí
Asi vás nepřekvapí, že právě velké množství věcí je jedním z nejčastějších důvodů, kvůli kterým se nedaří udržet pořádek. A je celkem jedno, jestli je o jeden šuplík v nočním stolku nebo o celou spíž. Jinak tomu nebylo ani v případě naší klientky. Spíž byla prostorná, ale uložených věcí bylo stále víc, než byla schopná pojmout. První fází celého úklidu a organizace tak bylo právě pečlivé třídění.
Není náhodou právě tohle ten hlavní problém i vaší spíže?
Možná do ní stále ukládáte věci v domnění, že když patří do spíže, musí se tam přece vejít. Jenže ať už je vaše spíž jedna malá kuchyňská skříňka nebo celá místnost, její prostor je v každém případě omezený. A pokud jej soustavně přeplňujete, pak je jasné, že se vám bude jen těžko udržovat uklizený.
Obzvlášť teď před Vánocemi je o to důležitější spížku důkladně projít a protřídit, abyste v ní měli dostatek místa nejen na stávající potraviny, ale také na případné krabice s vánočním cukrovím nebo následné vánoční zásoby.
Máte ve spíži opravdu plno? Zkuste si odpovědět na následující otázky:
- Opravdu vše, co ve spíži ukládám potřebuji ukládat právě zde?
- Nemám ve spíži nějaké prošlé zásoby potravin?
- Nenakupuji stále dokola potraviny, které ve spíži již mám?
- Nemám ve spíži uložené i věci, které ve skutečnosti vůbec nepotřebuji a nepoužívám?
Proměna spíže a problém č. 2: Chybějící zóny
Další problém, který jsme v rámci organizace spíže s naší klientkou řešily, byly nedotažené nebo zcela chybějící zóny. I tohle bývá jeden z nejčastějších problémů, který samozřejmě souvisí i s předchozím bodem. Možná už se vám to také stalo. Při úklidu si spíž rozdělíte na jednotlivé zóny např. podle druhů potravin, ale za pár týdnů je opět přeplněná věcmi, takže jednotlivé zóny se ztrácí v přemíře věcí. Je ale také možné, že jste žádné třeba ani nevytvořili nebo jste je pouze naznačili, ale nedotáhli do konce, takže celkový systém ukládání prakticky nefunguje.
U naší klientky byly některé zóny naznačené (např. zavařeniny nebo domácí spotřebiče). Jiné ale chyběly úplně (např. domácí potřeby nebo aktuální zásoby). Po vytřídění přebytečných věcí tak bylo potřeba naznačené zóny dotáhnout a chybějící nově nastavit tak, aby jednotlivé zóny byly logické a zároveň praktické. Vycházely jsme přitom z toho, jaké věci naše klientka opravdu denně používá (a musí je tak mít po ruce). a které naopak můžeme uložit do zadní části spíže, aby byly dostupné, ale nijak překážely běžnému provozu.
Nechybí i vaší spíži jednotlivé zóny?
Pokud vaše spíž nepřetéká věcmi, ale stále se vám v ní nedaří udržet pořádek, může být problém právě v chybějících zónách.
Zkuste si opět odpovědět na následující otázky:
- Mám ve spíži rozdělené potraviny a další věci podle druhů?
- Mám často používané potraviny a další věci dostatečně po ruce?
- Mám vytvořenou sekci aktuálních a dlouhodobých zásob?
Proměna spíže a problém č. 3: Nejednotný vzhled
Další věc, která byla u naší klientky na první pohled patrná, byl nejednotný vzhled celé spíže. Zásluhu na tom měl nejen velký počet věcí a navzájem se překrývající zóny, ale různá výška a vzhled jednotlivých úložných systémů. Naše klientka si přála mít spíž nejen uklizenou, ale také na první pohled krásnou. Systém polic byl již vytvořený na míru atypickým rozměrům. Ten byl pak doplněný o další kousky, ale naším úkolem bylo vytvořit z těchto dostupných kusů jeden na pohled ladící celek. Zároveň bylo potřeba do jednotlivých polic a poliček vybrat na míru jednotlivé úložné systémy.
Bylo proto potřeba pracovat s barvami i materiály, aby byly praktické k uložení daných věcí a zároveň byly samy o sobě estetickým prvkem.
Máte ve své spíži vytříděné věci, vytvořené zóny, ale celkový dojem vaší spíže nějak pořád není to „pravé ořechové“?
Možná je tím důvodem právě nejednotný vzhled vaší spíže.
Zkuste se na vaši spíž podívat tak, jako byste ji viděli poprvé a odpovězte si na následující otázky:
- Je něco, co vás při pohledu na vaši spíž vyloženě „ruší“?
- Ladí společně jednotlivé úložné systémy (krabičky, dózy..) i s celkovým policovým systémem?
- Máte jednotlivé věci uložené ve vhodně zvolených úložných systémech?
Jak probíhala a jak dopadla proměna spíže?
Celá proměna spíže byla zajímavá jednou věcí. My samy jsme do ní totiž fyzicky ani jednou nevstoupily. Veškerá proměna spíže probíhala on-line v rámci virtuální organizace. O to větší výzva to byla. Pracovat jen s dostupnými fotkami a zadanými rozměry.
O to větší radost jsme měly, když nám klientka poslala výsledné fotky proměny, kterou realizovala podle našeho návrhu, a ke kterým napsala „
Spíž mám konečně krásně uklizenou, jsem nadšená vaší organizací.“
Na začátku jsme psaly, že cílem bylo spíž nejen uklidit, ale také vytvořit fungující systém. A ten se vždy pozná až po čase. Když jsme si s naší klientkou volaly asi před týdnem, měly jsme velkou radost z toho, že organizační systém v její spíži funguje stále stejně skvěle, a to i více než tři měsíce od realizace.