Začal advent a vánoční přípravy se tak rozjely opravdu naplno. To ale samozřejmě neznamená, že bychom teď měly celý měsíc jen na to, abychom pekly cukroví, zdobily naše domovy a balily dárky. Prosinec jako poslední měsíc v roce uzavírá také další pracovní období. Pokud pracujete v zaměstnání, nejspíš již teď probíhají ve vaší firmě určité procesy související s koncem roku. V případě, že podnikáte, je především na vás, jak ukončíte svůj pracovní rok. Abyste si mohla vychutnat vánoční svátky opravdu v klidu a v pohodě, je třeba myslet i na to, jak připravit své podnikání na Vánoce a konec roku. Co vše je tedy dobré zvládnout ještě před tím, než si místo počítače konečně sednete ke knížce? Které činnosti můžete nastavit tak, aby vás nevyrušovaly při vánočních setkáních s rodinou a přáteli? Na to vše se podíváme v dnešním článku.
Nejprve se ohlédnout
Možná podnikáte již několik let, možná jste letos začala a máte za sebou teprve pár měsíců práce. V každém případě, teď je ta pravá chvíle se ohlédnout za celým uplynulým rokem a vaší prací. Položit si přitom můžete následující otázky:
- Splnil uplynulý rok v podnikání má očekávání?
- Zvládla jsem splnit svůj hlavní pracovní cíl pro tento rok?
- Co dalšího se mi v mé práci podařilo?
- Co se mi naopak nepodařilo a proč?
- Můžu v příštím roce udělat něco jinak nebo lépe?
- Zvládám všechnu svoji práci sama nebo mi již přerůstá přes hlavu?
- Kam a jakým způsobem bych ráda posunula své podnikání v příštím roce?
Nejlépe samozřejmě uděláte, pokud si své odpovědi nejen promyslíte, ale také zapíšete. Toto všechno je ale pouze hrubá analýza vaší práce. Pokud neděláte pravidelně finanční analýzu, je rozhodně na místě se jí zabývat nejpozději teď. Toto ohlédnutí vám může zabrat několik desítek minut, ale také několik hodin či dní. Čím hlouběji ve svém ohlédnutí půjdete, tím lépe se vám ale bude ve vaší práci pokračovat hned po novém roce.
Naplánujte vše, co se dá
Vánoce jsou tu dřív než se nadějete a pokud si je chcete vychutnat bez pracovních povinností, je nutné naplánovat dopředu vše, co můžete. Píšete pravidelně blog a plánujete přidávat příspěvky i během vánočních svátků? Sepište si je dopředu a naplánujte pouze čas zveřejnění. Stejně tak můžete dopředu naplánovat i příspěvky na sociálních sítích nebo třeba novoroční newsletter. Možná se vám to teď zdá zbytečné zdržování a říkáte si, že vše uděláte právě v klidu během vánočních svátků.
Podobným plánováním a automatizací si ale ušetříte i několik hodin práce, které můžete o svátcích naplno věnovat sami sobě i své rodině. Nezapomeňte před svátky také nastavit automatickou (a samozřejmě milou) e-mailovou odpověď s informací o vaší dovolené i délce jejího trvání. Pokud si ve vašem podnikání zatím nemůžete úplně dovolit nereagovat několik dní, vyhraďte si alespoň čas, kdy se budete e-mailům či telefonním hovorům během svátků věnovat a snažte se jej opravdu dodržet. Jinak se vám může lehce stát, že se 2. ledna otočíte a zjistíte, že ani nevíte, že nějaké vánoční svátky vůbec byly.
Delegujte povinnosti
Je pro vaši práci předvánoční čas hlavní sezónou, takže v těchto dnech doslova nevíte co dřív? A k tomu máte doma malé děti a ráda byste si taky trochu vychutnala adventní atmosféru a vánoční přípravy? Nejdřív ze všeho je třeba si přiznat, že vše sama jednoduše nezvládnete. A není to vůbec tím, že byste snad byla neschopná. Všechno skvěle a sama jednoduše stihnout a zvládnout nemůžete. A přiznat si to je na tom všem možná to úplně nejtěžší.
Pokud jste tento pocit již překonala a máte někoho, s kým si můžete pravidelně dělit pracovní povinnosti, je to skvělé. Možná si také pravidelně najímáte někoho právě na vánoční výpomoc. Možná ale zažíváte ten pracovní předvánoční shon letos úplně poprvé a nějakou pomocnou pracovní sílu jste ze svých myšlenek úplně vypustila a teď je vám jasné, že ji seženete už jen velmi těžko. V tom případě máte ještě možnost delegovat naopak domácí povinnosti na někoho dalšího.
Pokud znáte své vánoční priority, nemělo by to být tak těžké. Vánoční i běžný úklid, cukroví, ale třeba i adventní výzdoba. To vše jsou věci, které můžete delegovat buď na další členy vaší rodiny nebo si na ně můžete někoho najmout. A řešením aspoň pro ty letošní Vánoce může být samozřejmě i to, že některé věci zkrátka vypustíte úplně.
Mílové kroky a velké kampaně nechte na příští rok
Máte pocit, že vánoční sezóna není přesně taková, jakou jste si představovala? Nebo máte úžasný nápad na nový produkt či službu a ráda byste je pustila do světa co nejdřív? Zkuste se teď na chvíli zastavit a uvažovat opravdu racionálně. Je 5. prosince a je opravdu dobré si říct, co je reálně ještě možné stihnout a připravit do konce roku a co už zkrátka nezvládnete.
Samy jsme letos měly v plánu jeden vánoční projekt. Uvažovaly jsme o něm dokonce už na jaře a realizovat jsme jej chtěly přes léto. Jenže spolu s vydáním dvou knih, novými službami organizace a letními prázdninami dětí, kdy byla péče o ně převážně jen na nás, už jsme to zkrátka nezvládly. Projekt jsme tak posunuly o celý jeden rok, ale nelitujeme. Nechceme do světa vypouštět něco, co je šité horkou jehlou za pět minut dvanáct. Díky tomu ale zase víme, co je třeba příští rok udělat jinak a kdy reálně na projektu začít pracovat.
Na velké vánoční kampaně a projekty není prosinec (ale dokonce ani listopad) zrovna vhodný čas. Jejich příprava zabere spoustu času, a tak je třeba mít vše promyšleno a nejlépe i připraveno již s koncem léta. To ale samozřejmě neznamená, že byste s dnešním dnem mohla v podstatě tzv. „zavřít krám“.
Máte už své plány a cíle pro další rok?
Pokud jste si poctivě odpověděla na otázky z prvního bodu, měla byste teď mít aspoň rámcovou představu o tom, kam se chcete ve své práci ubírat v novém roce. A právě prosinec a zejména volné dny na jeho konci jsou ideální příležitostí k tomu rozvíjet tyhle myšlenky do hloubky. Odpovědět si tak můžete na následující otázky:
- Jakým projektům bych se ráda věnovala v příštím roce?
- Jakým projektům se budu věnovat v daných měsících?
- Co budu muset ve svém podnikání změnit?
- Čemu se už ve své práci nechci dál věnovat?
- Na čem budu pracovat hned po Novém roce?
- Co je třeba si v podnikání připravit či dokončit než začne nový rok?
Pokud ke svému podnikání píšete blog a jste také aktivní na sociálních sítích, můžete si už teď udělat přehled článků i příspěvků, které chcete v následujících týdnech publikovat. My samy si děláme plán témat vždy na celé pololetí, konkrétní články pak plánujeme na měsíc dopředu. Na sociálních sítích si pak určujeme tzv. téma měsíce a konkrétní příspěvky plánujeme vždy na týden dopředu. Určitě vám také doporučujeme naplánovat si již teď kalendář minimálně na měsíc leden, do kterého si poznačíte nejen všechny plánované schůzky a povinnosti, ale také konkrétní týdenní a denní úkoly, kterým se budete chtít věnovat. Věřte, že když se budete v lednu vracet ke svému pracovnímu stolu, bude se vám pracovat daleko lépe, když budete přesně vědět, kde začít.
Na čem aktuálně pracujeme my?
Letošní podzim jsme věnovaly téměř celý naší knize, v prosinci nás ale čeká poměrně velká příprava na příští rok. Aktuálně pracujeme zejména na nové a rozšířené nabídce našich služeb organizace domova, kterou vám představíme právě na začátku nového roku. Do konce roku již máme kapacitu zcela obsazenou, na leden pak máme poslední volné místo na virtuální organizaci či osobní organizaci. S novou nabídkou služeb se od ledna bude měnit také ceník, máte tak poslední a jedinečnou příležitost objednat si naše služby za stávající ceny.
E-mailový klub
Nechcete přijít o žádný z příštích článků? Chcete být informovaní včas o novinkách, které chystáme? Pak se přihlaste do našeho e-mailového klubu. Členství v klubu vás k ničemu nezavazuje a z klubu se také můžete kdykoli zase odhlásit.